Wereldreis Afl.28 Catamaran Kite Surf trip naar Seco Island

We”ll meet at Red Pirate, where you”ll see Eddy…. Werd ons verteld na amper 1,5 uur bedenktijd besloten wij om mee te gaan met de catamaran kite surf trip naar Seco Island, een onbewoond eilandje midden in de oceaan 60 km van Boracay.

Met een dingy (klein rubber bootje) werden we door Eddy van land naar de catamaran gebracht, waar de sun set party cruise net was afgelopen en er nog snel schoon gemaakt werd zodat we onze cabine in konden. De eerste nacht bleven we nog in de bay van Boracay, waarna we vroeg in de ochtend zouden vertrekken richting Seco Island.

Aan boord, 2 oudere Noorse mannen, Bjorn en Geir, en 3 crewleden, Kareem, Tim en Eddy, met deze bezetting gingen we op weg in onze catamaran met disco ballen!

Al snel bleek dat de crew niet zo ervaren was als de Noorse rotten, die al verschillende keren de atlantische oceaan over gezeild hebben. Hierdoor ontstond de rare situatie dat de Noren eigenlijk de controle overnamen en de crew vertelden wat te doen…

Na ruim 8 uur gezeild te hebben zagen we in de verte de contouren van Seco Island opduiken, E begon spontaan Op Een Onbewoond Eiland van Kinderen voor Kinderen te zingen en was blij dat ze van de catamaran af mocht aangezien ze al behoorlijk zeeziek was geworden, een carriere als matroos zit er voor haar niet in.

Aangezien er voor het eiland een rif zat, werd er eerst een goede plek gekozen om voor anker te gaan, althans dat dacht de crew… Snel werden de kites, boards, en snorkel gear gepakt en gingen we met de dingy door zeer laag water op weg naar Seco Island.
Kites werden opgepompt, en de oude rotten gingen aan de slag, terwijl wij ons afvroegen hoe alles precies ook al weer werkte. Help waar is Madis ons instructeur!?
Het is namelijk toch wel wat anders om in een veilige bay te kiten dan midden op zee, waar je gemakkelijk tientallen km’s de zee in geblazen kan worden als je gevallen bent. Gelukkig wilde Kareem ons wel weer op weg helpen, en hebben we zelf een een beetje gerommeld en met name de basis geoefend die Madis even vergeten was uit te leggen… E heeft er een stoere litteken aan overgehouden, immers ga nooit maar dan ook nooit tussen de lijnen van de kites staan…

Het eiland met wat palmbomen en niet groter dan 600 meter lengte, had voor ons nog een andere verrassing, haaien! (Jaws muziek aan!) Na eerste een baby haai gespot te hebben, zagen we later de rest van de familie, 3 haaien van ruim 1,5 meter zwommen om ons heen, maar waren banger voor ons dan wij voor hen.

Na de middag op het eiland rond gebracht te hebben en de geweldige kite surf jumps van Kareem te hebben bekeken, gingen we terug naar de catamaran, waar de verhalen tijdens het eten over snow kiten ons zeer enthousiast maakten om nog meer te gaan oefenen om volgend jaar in Noorwegen door de sneeuw te gaan kiten!

Het eten was voortreffelijk, mede doordat we met de vissers die ook voor anker lagen een deal hadden gemaakt, zij zouden voor ons een grote vis vangen en koken, wij gaven onze rum…

Dag 2 verliep eigenlijk hetzelfde als dag 1, beetje oefenen met kiten, tot dat de lucht zwart kleurde en het duidelijk werd dat er een storm op komst was, via het surfboard lieten wij onze geleerde surf moves uit Zuid Afrika zien en waren we sneller terug op de catamaran dan onze vrienden in de dingy.

Terwijl de wind sterker en sterker werd, werd E witter en witter… Nadat ze vergeten was om het raampje dicht te doen in onze cabine, en gewekt werd door het water dat onze cabine binnen vloog, was de maat vol, nnoit meer op een catamaran! (Al denkt Sjoerd daar duidelijk amders over.) De wind werd sterker en de golven zorgde ervoor dat onze boot van richting veranderde, en waar het eerst veilig en diep genoeg leek om voor anker te gaan, bleek nu dat met het draaien van de boot en het veranderen van het tij, de boot nog maar op 1,5 meter diepte lag. Met behulp van de Noren werd besloten om zo gauw het licht werd te vertrekken, en na een spannend uurtje waren we weer op zee en begon de zon te schijnen en gingen we op weg naar een ander onbewoond eiland.

Dit eiland waar de naam ons is ontschoten, wordt gezien als 1 van de meest heldere plaatsen in de wereld en inderdaad het water was zo ongelovelijk helder, dat we gelijk in het water sprongen met onze snorkels om al het moois te ontdekken.

Na heerlijk te hebben gesnorkeld en gelunched op de boot, vertrokken we weer richting Boracay, waar we tot zondag nog genieten van ons luxe leventje om daarna op weg te gaan naar Crazy Bangkok!